قاب زیبای پنجره

قالب پرشین بلاگ


قاب زیبای پنجره
اگر به خانه ی من امدی برای من ای مهربان چراغ بیاور و یک دریچه که از ان به ازدحام کوچه ی خوشبختی بنگرم...
نويسندگان
آخرين مطالب

 آمارها در حال تلاقي كردن با يكديگرند. سه موج رو به گسترش كاهش سن اعتياد، كاهش سن كارگري جنسي و كاهش سن ابتلا به ايدز در حال پيوستن به يكديگرند و اين يعني «آتشفشان و سونامي» كه در كمين افراد زير 18 سال كشور نشسته است.

از جمله در موضوع ايدز كه به گفته يك عضو هيات علمي دانشكده پرستاري و مامايي تهران: «اينك خطر ايدز ۱۵ساله‌ها را تهديد مي‌كند.»

مدت زيادي از زماني نمي‌گذرد كه كارشناسان درباره كاهش سن كارگري جنسي به 14 سال هشدار دادند و كمي پيش از آن كارشناسان امور اعتياد كشور از توسعه فرآيند اعتياد در مدارس و رسيدن گرايش سن اعتياد به 16 سال خبر دادند.

 كه حال ضلع سوم اين مثلث تكميل شده و كارشناسان بهداشت و سلامت روز گذشته نگراني خود را از اشاعه رفتارهاي پرخطر به گروه سني ۱۵ تا 22 سال ابراز و مسوولان وزارت بهداشت هم آن را تاييد مي‌كنند: «حدود‌ هزار مورد ابتلا به ايدز مربوط به كودكان زير ۱۵ سال در ايران است.»

آمارهاي جديد و تكان‌دهنده ديگري از همايش دوروزه ايدز و نوزاد كه در تالار بيمارستان امام خميني(ره) تهران برگزار شد، به بيرون درز كرد؛ آمارهاي جديدي كه در دست يك عضو هيات علمي دانشكده پرستاري و مامايي بود: «بايد آموزش مسايل پيشگيري از ايدز را از دبستان تا دانشگاه آغاز كنيم؛ درخصوص زنان خياباني نيز بايد بدون قضاوت از آنها مراقبت كنيم.»

براساس آخرين آمارها كشور موج دوم ايدز را كه ناشي از اعتياد است، پشت سر گذاشته است و بازخورد اين موج در حال بازگشت به جامعه است: «هم‌اكنون وارد موج سوم ايدز در ايران شده‌ايم كه اگر آن را كنترل و پيشگيري نكنيم، اين موج تبديل به آتشفشان و سونامي مي‌شود.»

 «مطالعات نشان مي‌دهد تا تاريخ اول تير امسال تعداد مبتلايان به بيماري ايدز در ايران به ۲۳‌هزار و ۱۲۵ نفر رسيده است كه البته اين آمار را بايد ضربدر چهار كرد تا ميزان واقعي آلودگي اين بيماري در ايران مشخص شود.»

براساس تحقيقات اين عضو هيات علمي دانشكده علوم پرستاري دانشگاه علوم پزشكي تهران حدود ۵۰‌درصد آلودگي‌هاي جديد در جوانان كمتر از ۲۵ سال است؛ جواناني با اين علايم: «سرفه، كاهش وزن، اسهال متناوب، برفك دهاني، التهاب غدد لنفاوي و تبخال که از نشانه‌هاي اين بيماري است.

اگر اين بيماري در بچه‌ها در چند سال اول ابتلا مراقبت نشود، منجر به فوت آنها مي‌شود.» «تعداد كل موارد ثبت‌شده ايدز در كشور ۲۳‌هزار و ۱۲۵نفر، تعداد موارد ثبت‌شده پيشرفته سه‌هزار و ۵۴ نفر، تعداد موارد تحت درمان 2579 نفر، بقا بر درمان در پايان يك سال 79‌درصد، تعداد موارد فوت‌شده بر اثر بيماري‌هاي ايدز چهار هزار و 311 نفر، برآورد تعداد مبتلايان در سال‌ جاري ۹‌هزار و 325 نفر است؛ همچنين پيش‌بيني مبتلايان براي پنج سال آينده 126‌هزار و 300 نفر است كه البته اين ميزان رقم متوسط است.»

آمارهاي يادشده بخشي از گزارش كيانوش كمالي، كارشناس مسوول ايدز و بيماري‌هاي آميزشي وزارت بهداشت است. درحالي‌كه اين نماينده وزارت بهداشت اعلام مي‌كند كه: «ميزان ابتلا به ايدز در آقايان بيشتر از زنان است؛ آقايان 5/91‌درصد و زنان 5/8‌درصد موارد ابتلاي شناسايي‌شده به ويروس ايدز هستند.»

اما دبير علمي همايش ايدز و نوزاد مي‌گويد كه زنان در معرض افزايش فزاينده در ابتلا به ايدز هستند: «شواهدي نيز وجود دارند كه نشان مي‌دهند انتقال بيماري ميان زنان در حال افزايش است. اين مباحث زنگ خطري است براي آغاز موج سوم بيماري ايدز.»به گفته مليحه كديور به دنبال تغيير الگوي انتقال اين بيماري، شواهد حاكي از آن است كه تعداد موارد ابتلا از طريق ارتباطات جنسي محافظت نشده در حال افزايش است.

 «آمار زنان مبتلا به ويروس ايدز در كشور رو به افزيش است، نوزادان اين زنان نيز در خطر هستند. زنگ خطر سونامي انتقال جنسي ايدز به صدا درآمده و اگر براي اين سونامي از حالا موج‌شكن نسازيم فردا دير است.»

اما آقاي نماينده وزارت بهداشت تاييد مي‌كند كه: «ابتلا به ويروس ايدز در خانم‌ها از راه تماس‌هاي جنسي 6/67‌درصد است كه بايد توجه داشت كه همه اين موارد از راه رابطه جنسي نامشروع نبوده است.»

 از سويي ديگر نماينده دفتر سازمان جهاني بهداشت در ايران مي‌گويد: از هر ۱۰۰‌هزار مادر باردار هشت نفر مبتلا به ايدز هستند كه در حال درمان ۱۲ تا ۱۵‌درصد اين افراد هستيم كه در اين زمينه ضعيف عمل كرده‌ايم.

 يعني از هر صد‌هزار مادر كه مي‌توانيم به آنها سرويس بدهيم، ما فقط دو مورد را شناسايي مي‌كنيم.

رشد افزايش ابتلا به ايدز در كشورهاي همسايه ايران

«در حال حاضر ۳۴‌ميليون نفر در سراسر جهان با اين ويروس زندگي مي‌كنند كه اين رقم ۱۷درصد نسبت به سال 2001 افزايش يافته است و ۹۷‌درصد از اين ميزان در كشورهاي با درآمد متوسط و پايين زندگي مي‌كنند.»

آمارهاي جهاني كيانوش كمالي، كارشناس مسوول ايدز و بيماري‌هاي آميزشي وزارت بهداشت خبر از كاهش موارد جديد بروز آلودگي در دنيا تا ۲۱‌درصد مي‌دهد.

 آمارهايي كه در كشورهاي همسايه شمالي ايران تا ۲۵۰‌درصد افزايش يافته است و در 22 كشور آفريقايي از سال 2001 تا 2009، ۲۵‌درصد كاهش داشته است.

 

منبع: شرق

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ جمعه 16 دی 1390برچسب:, ] [ 10:5 ] [ Emily&fa ]

.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

########## هم موسم بهار طرب خیز بگــــــــــذ رد/ هم فصل ناملایم پاییز بگــــــــــــــــذ رد/ گر نا ملایمی به تو کرد از قـضــــــــــا خود را مساز رنجه که این نیز بگذرد
امکانات وب

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 95
بازدید دیروز : 253
بازدید هفته : 821
بازدید ماه : 818
بازدید کل : 62115
تعداد مطالب : 452
تعداد نظرات : 89
تعداد آنلاین : 1





تبادل لینک

خرید بک لینک